
EduDX lab. Asiaについて
「EduDX」とは当社が提唱する、Education(教育)とDigital Transformation(デジタルトランスフォーメーション)を組み合わせた造語です。
当社は「EduDX」を「教育のデジタル化を通じて、教育プロセス、環境、体験を刷新し、教育の質向上と平等な教育機会の実現を目指す活動、プロセス、概念、枠組み」と定義しています。
そもそも良い教育とはいったい何でしょうか?どうすれば「質の高い教育をみんなに」というSDGsの目標に近づけるのでしょうか?そして「教育のデジタル化」は現代社会においてどのような効果をもたらし、何を求められているのでしょうか?
どれも非常に難しい「問い」です。 当社は20年以上続くeラーニング事業で培った経験、ノウハウを活かし、「教育のデジタル化」に関する調査、研究に取り組み、その結果を社会に還元することを目的として、「EduDX lab.Asia(エデュディーエックス ラボ アジア)」を創設しました。さまざまな角度から国内外の情報を発信することで、多くの皆さまがそれらの「問い」について考えるきっかけやヒントとなれば幸いです。
EduDX lab. Asia 所長よりご挨拶

EduDX lab.Asia 所長
【略歴】1982年 東京工業大学理工学研究科修士課程修了.同年日本電信電話公社入社.同社情報通信処理研究所主幹研究員,NTTレゾナント株式会社ラーニングポータル部門長,放送大学教授,千葉工業大学情報科学部教授を経て,現在,公立千歳科学技術大学教授, 熊本大学教授システム学専攻客員教授,デジタルラーニング・コンソシアム(DLC)会長.2006年早稲田大学大学院人間科学研究科博士課程修了.博士(人間科学).
EduDX lab.Asiaの設立に寄せて

株式会社イーラーニング(日本)CEO
E-LEARNING LMS PTE. LTD.(シンガポール)CEO
Moodleエバンジェリスト
組織構成
- 所長
- 仲林 清
- Moodleエバンジェリスト
- 松崎 剛
- 事務局長
- 中尾 愛美
- 研究員
- 塚本 千恵
- 研究員
- 古長 ダイアナ
- 研究員
- 青木 泰子
EduDXレポート
◆画像をクリックするとレポートをご覧いただけます。
タイトル:SCORMの概要から応用まで
著者:仲林 清(EduDX lab. Asia所長)
公開日:2023.12. 15
概要:eラーニングコンテンツの標準規格SCORM.SCORMには2001年に発表されたSCORM 1.2と,その後,2004年に発表されたSCORM 2004の2つのバージョンがあります.本レポートではまず技術標準化の意義について解説し、SCORMの構成や標準化の内容を紹介します.
Title: From Overview to Application of SCORM
Author: Kiyoshi Nakabayashi (EduDX lab.Asia Director)
Publication Date: December 15, 2023
Overview: The standard specification for e-learning content, SCORM. SCORM has two versions: SCORM 1.2, released in 2001, and SCORM 2004, released in 2004. This report first describes Significance of Technical Standardization, and then introduces the structure and standardization of SCORM.
タイトル:デジタルトランスフォーメーションと教育DX ~連載:教育・研修DXを支える学習の理論と実践(1)~
著者:仲林 清(EduDX lab. Asia所長)
公開日:2024.12. 22
概要:デジタルトランスフォーメーション(DX)の基礎を概説し, 教育分野におけるDX(教育DX)の実現に向けた理論と実践を考察します. 特に, 効率化, 新価値創造, 継続的変革の3段階を通じて, 教育の未来に向けたデジタル技術の可能性を探ります.
Title: Digital Transformation and Education DX ~Series: Theories and Practices of Learning to Support Education and Training DX (1) ~
Author: Kiyoshi Nakabayashi (EduDX lab.Asia Director)
Publication Date: December 22, 2024
Overview: The fundamentals of Digital Transformation (DX) are outlined, along with theories and practices for achieving Education DX. It focuses on the potential of digital technologies in education, highlighting the three stages: efficiency improvement, new value creation, and continuous transformation.
タイトル:教育におけるデジタルバッジ活用の可能性はどこに? 〜連載:インストラクショナルデザインから見るデジタルバッジの可能性(1)〜
著者:天野 慧(グロービス経営大学院主任研究員)
公開日:2024.1. 31
概要:従来の教育の効率化・強化とは異なるデジタルバッジ活用の可能性をインストラクショナルデザインをベースとして多様な切り口で探っていきます.
Title:What are the possibilities for using digital badges in education?~Series: The potential of digital badges from the perspective of instructional design (1) ~
Author:Kei Amano (Graduate School of Management, GLOBIS University the Chief Research Officer)
Publication Date:31 January 2024
Overview:The possibilities of using digital badges, which differ from the efficiency and enhancement of traditional education, will be explored from a variety of perspectives based on instructional design.
タイトル:デジタルバッジとは何か? 〜連載:インストラクショナルデザインから見るデジタルバッジの可能性(2)〜
著者:天野 慧(グロービス経営大学院主任研究員)
公開日:2024.9. 22
概要:教育工学の国際会議AECTの元会長Kyle Peckのデジタルバッジモデルを踏まえつつ、単なる外発的な動機づけを促すツールとは異なる教育におけるデジタルバッジの可能性を示します.
Title:What is a Digital Badge?~Series: The potential of digital badges from the perspective of instructional design (2) ~
Author:Kei Amano (Graduate School of Management, GLOBIS University the Chief Research Officer)
Publication Date:22 September 2024
Overview:Based on the digital badge model of Kyle Peck, the former president of the AECT, this report highlights the potential of digital badges in education, which goes beyond being mere tools for extrinsic motivation.
タイトル:デジタルバッジによって学習評価のプロセスを透明化する意味 〜連載:インストラクショナルデザインから見るデジタルバッジの可能性(3)〜
著者:天野 慧(グロービス経営大学院主任研究員)
公開日:2024.10. 20
概要:Chicago Learning ExchangeのDyson(2018)のキーノートスピーチの内容を紹介しつつ、デジタルバッジの活用の可能性について議論します.
Title:The Significance of Digital Badges in Enhancing Transparency in Learning Evaluation Processes~Series: The potential of digital badges from the perspective of instructional design (3) ~
Author:Kei Amano (Graduate School of Management, GLOBIS University the Chief Research Officer)
Publication Date:20 October 2024
Overview:Introducing the outline of Dyson's (2018) keynote at the Chicago Learning Exchange and discuss the potential use of digital badges.
タイトル:学習者にとってのデジタルバッジの価値
〜連載:インストラクショナルデザインから見るデジタルバッジの可能性(4)~
著者:天野 慧(グロービス経営大学院主任研究員)
公開日:2024.12.19
概要:本稿では、デジタルバッジの価値について、外発的動機づけの手段にとどまらない学習支援ツールとして考察します。先行研究を踏まえ、①スキルの「通貨」としての役割、②学習プロセスを支援するツールとしての有効性、③獲得プロセスの魅力の3点について議論します。
Title: The Value of Digital Badges for Learners
~Series: The potential of digital badges from the perspective of instructional design (4)~
Author: Kei Amano (Graduate School of Management, GLOBIS University the Chief Research Officer)
Publication Date: December19, 2024
Overview: This article examines the value of digital badges as learning support tools beyond extrinsic motivation. Based on previous studies, it discusses three key aspects: (1) their role as a "currency" for skills, (2) their effectiveness in supporting the learning process, and (3) the appeal of the earning process.
タイトル:DigCompEdu 紹介
著者:塚本 千恵(EduDX lab.Asia研究員)
公開日:2024.7. 17
概要:教育者向けデジタルコンピテンスフレームワーク(DigCompEdu)を紹介しています.
Title:Introduction to DigCompEdu
Author:Chie Tsukamoto (Resercher of EduDX lab.Asia)
Publication Date:17 July 2024
Overview:Introducing DigCompEdu, a digital competence framework for educators.
タイトル:AIが言語学習に与える影響 〜連載:AI と語学学習の理解(1)〜
著者:古長 ダイアナ(EduDX lab.Asia研究員)
公開日:2024.10. 24
概要:言語学習におけるAIの変革的な役割について, 特に自然言語処理(NLP), 音声認識, 機械学習といった技術がどのように活用されているかを解説します. AIが教育におけるパーソナライズとアクセシビリティに与える影響について, オープン大学やGoogleの事例を交えながら紹介しています. また, 文脈理解やアクセント認識などの課題についても言及し, 今後のレポートで更なる考察が行われる予定です.
Title:The Impact of AI on Language Learning ~Series: Understanding AI in Language Learning (1)~
Author:Diana KOCHO (Resercher of EduDX lab.Asia)
Publication Date:24 October 2024
Overview:This report discusses AI’s transformative role in language learning, driven by technologies like Natural Language Processing (NLP), Speech Recognition, and Machine Learning. It highlights AI's impact on personalisation and accessibility in education, with examples from The Open University and Google. Challenges such as context comprehension and accent recognition are noted, setting the stage for further exploration in future reports..
タイトル:デジタル教材内製のすすめ
著者:篭谷 隆弘(仁愛大学 人間生活学部教授)
公開日:2024.12.9
概要:ICTの発展により、教育・学習の手法は大きく変化しています。本レポートでは、デジタル教材の内製化を支援するH5Pの活用に焦点を当て、インタラクティブな学習コンテンツの作成方法やその利便性を紹介します。さらに、小学校教材の事例やVirtual Tour (360)を用いた地域学習の可能性についても検討し、今後の学習教材の方向性について考察します。
Title: Encouraging In-House Development of Digital Learning Materials
Author: Takahiro Kagoya (Professor, Faculty of Human Life Studies, Jin-ai University)
Publication Date: December 9, 2024
Overview: The advancement of ICT has significantly transformed educational and learning methods. This report focuses on the use of H5P to support the in-house development of digital learning materials, introducing methods for creating interactive learning content and highlighting its advantages. Additionally, it examines case studies of elementary school materials and explores the potential of regional learning using Virtual Tour (360). The report also considers future directions for learning materials.
タイトル:探究と情報をつなぐ(1)〜SSH 指定校としての「データ駆動型探究」に向けた実践〜
著者:伊藤 大貴(大分県立大分舞鶴高等学校)
公開日:2024.8.29
概要:このレポートは、学習指導要領の改訂により「総合的な学習の時間」から「総合的な探究の時間」へと移行した教育の変化を踏まえ、探究学習におけるICT活用の重要性を考察している。特に、高校の「情報Ⅰ」や「情報Ⅱ」におけるデータ活用や統計的手法が、課題発見・解決のプロセスにどのように貢献するかを示し、探究をより深めるための具体的なアプローチを提案している。
Title: Connecting Inquiry and Information (1) ~Series: Practices Toward “Data-Driven Inquiry” as an SSH-Designated School~
Author: Daiki Ito (Oita Maizuru High School)
Overview: This report examines the role of ICT and information science in inquiry-based learning, following the transition from the "Period for Integrated Study" to the "Period for Inquiry-Based Cross-Disciplinary Study". It highlights student autonomy, ICT utilization, and the contribution of statistical and problem-solving techniques from "Information I" and "Information II". Future discussions will focus on practical applications of data analysis methods.
タイトル:探究と情報をつなぐ(2)〜SSH 指定校としての「データ駆動型探究」に向けた実践〜〜
著者:伊藤 大貴(大分県立大分舞鶴高等学校)
公開日:2024.8.29
概要:本レポートでは、Society 5.0に向けた教育の変化の中で、高校「情報Ⅰ」「情報Ⅱ」における統計・データサイエンスの重要性を考察します。特に、データ駆動型学習の推進における課題として、統計学習の環境制約や指導の難しさを指摘し、それを解決するためのWebアプリケーション開発と実践授業の取り組みを紹介します。
Title: Connecting Inquiry and Information (2) ~Series: Practices Toward “Data-Driven Inquiry” as an SSH-Designated School~
Author: Daiki Ito (Oita Maizuru High School)
Overview: This report examines the growing importance of statistics and data science in high school subjects "Information I" and "Information II", in the context of advancing education toward Society 5.0. It highlights challenges in implementing data-driven learning, such as environmental constraints and difficulties in teaching statistics. To address these issues, the report introduces the development of a web application and trial lessons designed to enhance statistical learning and promote data-driven inquiry.
タイトル:探究と情報をつなぐ(3)〜SSH 指定校としての「データ駆動型探究」に向けた実践〜
著者:伊藤 大貴(大分県立大分舞鶴高等学校)
公開日:2024.8.29
概要:本レポートでは、探究学習におけるデータ活用を促進するためのカリキュラム開発と、統計分析を支援するWebアプリケーション「easyStat」の開発について述べています。情報Ⅰ・Ⅱの内容に基づき、統計や機械学習を活用した探究活動を行うための教材設計を行い、環境に依存せず学習可能なWebアプリケーションを開発しました。本研究は、データ駆動型探究活動の実践を支援し、情報リテラシーの向上を目指しています。
Title: Connecting Inquiry and Information (3) ~Series: Practices Toward “Data-Driven Inquiry” as an SSH-Designated School~
Author: Daiki Ito (Oita Maizuru High School)
Overview: This report discusses the development of a curriculum to promote data-driven inquiry-based learning and the creation of the statistical analysis web application, easyStat. Based on the content of Information I and Information II, educational materials were designed to facilitate inquiry activities utilizing statistics and machine learning. A web application was developed to enable learning without environmental constraints. This study aims to support the implementation of data-driven inquiry activities and enhance information literacy.
タイトル:探究と情報をつなぐ(4)〜SSH 指定校としての「データ駆動型探究」に向けた実践〜〜
著者:伊藤 大貴(大分県立大分舞鶴高等学校)
公開日:2024.8.29
概要:本レポートでは、AIの基盤となる統計とデータサイエンスの学習の重要性を考察し、高校の探究学習における機械学習の活用を紹介しています。統計的手法を活用し、データ駆動型の探究活動を支援するWebアプリケーション「easyAutoML」を開発し、実践的な学習環境を整備しました。また、これらのツールを活用した探究活動の成果を学会やイベントで発表する取り組みを紹介し、生徒の主体的な学びの促進を目指しています。
Title: Connecting Inquiry and Information (4) ~Series: Practices Toward “Data-Driven Inquiry” as an SSH-Designated School~
Author: Daiki Ito (Oita Maizuru High School)
Overview: This report explores the importance of learning statistics and data science as fundamental elements of AI and introduces the application of machine learning in high school inquiry-based learning. A web application, easyAutoML, was developed to support data-driven inquiry activities by utilizing statistical techniques and providing a hands-on learning environment. Additionally, the report highlights initiatives where students present their research findings at academic conferences and events, fostering independent learning and engagement in real-world problem-solving.